Sözleşmeli Öğretmen Günlük Planları 9.Sınıf
DERS PLANI
DERSİN
ADI
|
TARİH
|
|
SINIF
|
9
|
|
ÜNİTE
|
ÜNİTE
2:ESKİ ÇAĞLARDA TÜRKİYE ve ÇEVRESİ
|
|
KONU
|
A:Eski Çağlarda
Türkiye, 1;Türkiye’nin Tarih Öncesi Devirlerini Aydınlatan Merkezler,
2;M.Ö.II.Binden M.Ö.VI.yy Kadar Türkiye (Hititler, Frigyalılar, Lidyalılar, İyonyalılar,
Urartular.)
|
|
SÜRE
|
80
dk. (2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef
ve Davranışlar.
|
Eskiçağlarda
Türkiye ve çevresiyle ilgili temel kavramlar bilgisi.
Türkiye’nin
tarih öncesi devirleri bilgisi.
M.Ö.2000’den
M.Ö.6.yüzyıla kadar Türkiye’de kurulan devletler bilgisi.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Anatolia,
Tarih Öncesi(Prehistorik Devirler), M.Ö., Hattusas, Gordion, Tuşpa, Sardes,
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem
ve Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri,
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
-
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
-
Konuyla ilgili kavramların açıklanması.
-
Harita üzerinde açıklamalar yapılması.
-
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
-
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
-
Harita ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
-
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler Arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
Anatolia (Güneşin
doğduğu yer) adını taşıyan Anadolu çok eski çağlardan beri değişik
medeniyetlerin uğrak yeri olmuştur. Bunun kanıtı olarak Anadolu’da ortaya
çıkarılan en eski tarihi mekan ve bulguları şöyle sıralayabiliriz: Antalya
çevresinde Karain, Beldibi, Belbaşı Mağaraları, Göller Bölgesinde Baradiz,
Ankara çevresinde Macunçay, Samsun yakınlarındaki Tekkeköy, Diyarbakır
Çayönü,Gaziantep Sakçagözü, Konya Çatalhöyük, Çanakkale Truva, Denizli
Beycesultan, Burdur Hacılar, Yozgat Alişar, Çorum Alacahöyük, Van Tilkitepe,
Kayseri Kültepe, vb. Eski çağ Anadolu medeniyetleri;
- Hititler;
Başkent Hattusas olmak üzere Orta Anadolu,
- Frigyalılar;
Başkent Gordion olmak üzere Orta Anadolu,
- Lidyalılar;
Başkent Sardes olmak üzere Ege,
- İyonyalılar;
Milet, Efes, İzmir gibi şehir devletleri halinde Ege kıyıları,
- Urartular;
başkent Tuşpa olmak üzere Doğu Anadolu’da kurulmuşlardır.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME:
|
>Anadolu’nun
çok eski çağlardan beri yerleşim bölgesi olmasının nedenlerini tartışınız.
>Anadolu’nun
tarih öncesi devirlerini aydınlatan merkezleri haritada gösteriniz.
>Eski
Anadolu Medeniyetlerini ve kuruldukları bölgeleri harita üzerinde gösteriniz.
>Hititlerin
Anadolu medeniyetine katkısını tartışınız.
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
Coğrafya
dersiyle ilgili harita bilgisi. Türk Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili Sözlük
bilgisi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
|
DERS PLANI
Dersin
Adı
|
TARİH
|
|
Sınıf
|
9
|
|
Ünite
|
ÜNİTE 1:
TARİH BİLİMİNE GİRİŞ
|
|
Konu
|
3: Tarihin Tasnifi; (a.Zamana
Göre, b.Mekana Göre, c.Konuya Göre Sınıflandırma.)
4: Tarihin Diğer Bilimlerle
Münasebeti.
|
|
Süre
|
80 dk.(2
Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef ve
Davranışlar.
|
>Tarih
biliminin sınıflandırılmasını,bunun özellik ve yararlarını
kavrayabilme.
>Tarih
biliminin diğer bilim dalları ile ilişkisini kavrayabilme.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Tasnif,
Sınıflandırma, Mekan, Paleografya, Filoloji, Epigrafya, Arkeoloji, Kronoloji,
Diplomatik, Heraldik, Nümismatik, Toponomi, İstatistik, Etnoloji,
Antropoloji, Felsefe, Sosyoloji…
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem
ve Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri, Sözlük.
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME
ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
-
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
- Konuyla
ilgili kavramların açıklanması.
-
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların değerlendirilerek
yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
-
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
- Harita
ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
-
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler
arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
- Varoluşundan günümüze kadar
insanlığın yaşadığı tarih bir bütündür. Ancak bu bütünü bir hamlede ne olduğu
gibi inceleyip öğrenebilmek ne de tamamını öğretebilmek mümkündür. İşte araştırmayı
ve öğretimi kolaylaştırmak için Tarih, zaman, mekan ve konulara göre sınıflandırmaya
tabi tutulmuş ve bölümlere ayrılmıştır.
- Beşeri bilimlerden her biri
mutlaka insanla ilgili bir konuyu inceler. İnsanın faaliyetlerini, bu faaliyetler
sonucu ortaya çıkan eserleri anlamaya ve açıklamaya çalışır. Öyleyse aynı
konunun değişik yönlerini anlamaya çalışan bilim dallarının birbirleriyle
ilişki içinde olması kadar tabii bir şey düşünülemez. Paleografya, Filoloji,
Kronoloji ve Coğrafya gibi bilim dallarıyla Tarihçi, her gün karşı karşıya
gelir. Hatta çoğu zaman onları bizzat uygulamak zorunda kalır.
|
|
ÖLÇME ve
DEĞERLENDİRME:
|
-
Tarihin neden sınıflanmaya tabi tutulduğunu söyleyiniz?
-
Zamana, Mekana ve Konuya göre sınıflandırmaya örnekler veriniz?
- Tarih
biliminin münasebet kurduğu bilim dallarını belirtiniz?
-
Kronoloji biliminden tarih araştırmalarında nasıl yararlanırız?
-
Konuyla ilgili test soruları ve öğrenci sorularının yanıtlanması.
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
- Türk
Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili sözlük ve kavram bilgisi.
-
Coğrafyanın Tarih bilimine katkısının değerlendirilmesi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
|
DERS PLANI
DERSİN
ADI
|
TARİH
|
|
SINIF
|
9
|
|
ÜNİTE
|
ÜNİTE
2: ESKİ ÇAĞLARDA TÜRKİYE ve ÇEVRESİ
|
|
KONU
|
3: M.Ö. II.Binden
M.Ö. VI.yy. Kadar Türkiye’de Kültür ve Medeniyet, (Devlet Yönetimi, Din ve
İnanış, Sosyal ve İktisadi Hayat, Yazı-Dil ve Edebiyat, Bilim ve Sanat).
|
|
SÜRE
|
80
dk. (2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef
ve Davranışlar.
|
M.Ö.
II.Binden M.Ö. VI.yy. Kadar Türkiye’de yaşayan belli başlı medeniyetlerin
kültür ve yaşayış özelliklerini kavrayabilme.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Kültür,
Medeniyet, Uygarlık, Hititler, Frigyalılar, Lidyalılar, İyonyalılar,
Urartular,
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem
ve Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri, Tepegöz,
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
-
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
-
Konuyla ilgili kavramların açıklanması.
-
Harita üzerinde açıklamalar yapılması.
-
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
-
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
-
Harita ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
-
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler Arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
Türkiye’de
kurulan devletlerin başında Kral bulunmaktaydı. Krallık babadan oğula
geçmekteydi. Kral aynı zamanda başkomutan, başyargıç ve başrahipti. Kralların
yanında devlet işlerini yürüten kalabalık bir memur sınıfı ve asillerden
oluşan danışma meclisleri vardı. Eyaletlere ayrılan ülke toprakları valiler
aracılığıyla yönetilirdi. Yalnız İyonya şehirleri önceleri Krallar, sonra
asiller daha sonra da demokratik hükümetlerce yönetilmiştir. Anadolu’da çok
tanrılı bir dini düzen vardır. Halk sosyal sınıflara ayrılmıştır. Temel
ekonomik faaliyetler tarım, hayvancılık, ticaret, el sanatları, dokumacılık,
maden ve taş işlemeciliğidir. Hititler ve Urartular Asur Çivi Yazısını,
Frigyalılar, Lidyalılar ve İyonyalılar ise Fenike Alfabesini kullanmışlardır.
Edebiyat alanında destanlar meşhurdur. Anadolu’da bilim ve sanat
Mezopotamya’nın etkisiyle gelişmiştir. Anadolu’da Tarih yazıcılığı Hititlerle
başlamıştır. Astronomi, tıp, matematik ve felsefe oldukça gelişmiştir.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME:
|
>Kültür
ve Medeniyet arasındaki farklılıkları değerlendiriniz.
>Eski
çağ Anadolu uygarlıklarında devlet yönetiminin özelliklerini belirtiniz.
>Anadolu’ya
neden Bin Tanrı İli dendiğini tartışınız.
>Eski
Anadolu halklarının temel geçim kaynaklarını söyleyiniz?
>Eskiçağ
Anadolu medeniyetinde Tarih yazıcılığının nasıl geliştiğini belirtiniz.
>Çivi
yazısı ile Fenike alfabesini karşılaştırınız.
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
Coğrafya
dersiyle ilgili harita bilgisi. Türk Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili Sözlük
bilgisi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
|
DERS PLANI
Dersin
Adı
|
TARİH
|
|
Sınıf
|
9
|
|
Ünite
|
ÜNİTE
7: TÜRKİYE TARİHİ (XI. Ve XIV. yy.)
|
|
Konu
|
A:
Anadolu’nun Fethi
1.
Anadolu’ya İlk Türk Akınları
2.
Malazgirt Savaşı ve Sonrası
|
|
Süre
|
80
dk. (2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları
Hedef
ve Davranışlar
|
>
11. ve 14.yy. arası Türkiye tarihiyle ilgili temel kavramlar bilgisi.
>
Anadolu’nun Türk Vatanı olmasıyla ilgili tarihi olayları kavrayabilme.
> Türklerin Anadolu'yu yurt edinmeleri
ile ilgili olgular bilgisi.
>
Malazgirt Meydan Savaşı'nın önemini kavrayabilme.
>
Türklerin Anadolu'yu yurt edinmeleri ile ilgili olguları açıklayabilme.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri
|
Hunlar,
Sabarlar, Selçuklular, Çağrı Bey, Pasinler, Bizans, Tuğrul Bey, Malazgirt,
Fetih,
|
|
Öğretme-Öğrenme
Yöntem
ve Teknikleri
|
Anlatım,
Soru – Cevap, Tartışma, Test Çözme, Not Tutma, Özet ve Tekrar
|
|
Kaynak.
Araç ve Gereçler
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Kitap ve Testleri
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME
ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel
|
—
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
—
Konuyla ilgili kavramların açıklanması.
—
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
—
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
—
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
—
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
—
Harita ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
—
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı
|
||
Sosyal-Kişiler
arası
|
||
Mantıksal
|
||
İçsel-Bireysel
|
||
Görsel-Uzaysal
|
||
Bedensel
|
||
ÖZET
|
>
Anadolu’ya yerleşmek üzere gelen Türkler Oğuzlardır. Çağrı Bey döneminde
başlayan akınlar Osmanlıların kuruluşuna kadar sürdü.
>
Çağrı Bey ve kuvvetleri 1015 yılındaki akınlarla bir anlamda Anadolu’yu
keşfetti.
>
Selçuklu sultanı Tuğrul Bey’in Anadolu’ya gönderdiği Hasan’ın öldürülmesi
üzerine İbrahim Yınal ve Kutalmış, Anadolu’nun fethi ile görevlendirildi.
>
Pasinler Ovası’nda yapılan savaşta Bizans İmparatorluğu yenilgiye uğratılmıştır(1048).
Bu zafer Selçukluların Bizans’a karşı kazandığı ilk büyük zaferdir.
>
Tuğrul Bey ve ardından Alparslan döneminde Anadolu’ya akınlar sürmüş ve Kayseri’ye
kadar Bizans’ın gücü kırılmıştır.
>
Türklerin bu akınlarını durdurmak üzere Bizans imparatoru Romen Diyojen büyük
bir ordu hazırlamış ve başına bizzat kendisi geçmiştir. Selçuklu başkentine
doğru yola çıkan Bizans ordusunu Alparslan, Malazgirt Ovası’nda
karşılamıştır. Alparslan’ın barış teklifini Bizans imparatoru reddince savaş
başlamıştır. Yapılan savaşta Bizans yenilgiye uğratılmış ve imparator esir
alınmıştır(26 Ağustos 1071).
>
Yapılan anlaşmaya göre Doğu Anadolu Selçukluların olacaktı ve Bizans
Selçuklulara her yıl vergi verecekti. Ancak İstanbul’da tahta çıkan yeni
Bizans imparatoru bu anlaşmayı tanımayacak ve Selçukluların Anadolu’ya
akınları devam edecektir.
>
Malazgirt Zaferi, Türklere Anadolu’nun kapılarını açmıştır. Atatürk’ün İtilaf
devletlerine karşı kazandığı Büyük Taarruz ve Başkomutan Meydan Muharebesi
ise Anadolu’nun Türk yurdu kalmasını sağlamıştır.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME
|
>
Anadolu’ya yerleşmek üzere ilk akınları hangi Türkler gerçekleştirmiştir?
> Selçukluların Bizans’a karşı kazandıkları ilk büyük savaş
hangisidir?
>
Malazgirt Savaşı’nın nedenleri nelerdir?
> Malazgirt Zaferi’nin
sonuçlarını belirterek Büyük Taarruz ile karşılaştırınız.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar
|
|
DERS PLANI
DERSİN
ADI
|
TARİH
|
|
SINIF
|
9
|
|
ÜNİTE
|
ÜNİTE
2: ESKİ ÇAĞLARDA TÜRKİYE ve ÇEVRESİ
|
|
KONU
|
4:M.Ö.6.yy.dan
M.S. 11.yy. Kadar Türkiye:
(Pers, İskender,
Roma ve Bizans Dönemleri)
|
|
SÜRE
|
80
dk. (2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef
ve Davranışlar.
|
M.Ö.6.yy.dan
M.S. 11.yy. Kadar Türkiye’de kurulan belli başlı devletler ve bunlarla ilgili
başlıca siyasi olayları kavrayabilme.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Pers,
İskender, Roma, Bizans, Makedonya, İran, İtalya, Helenizm,
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem
ve Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri,
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
-
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
-
Konuyla ilgili kavramların açıklanması.
-
Harita üzerinde açıklamalar yapılması.
-
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
-
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
-
Harita ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
-
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler Arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
M.Ö.6.yy.dan M.S.
11.yy. Kadar Türkiye’de sırasıyla Persler, İskender İmp. Roma ve Bizans imp.
Hakimiyet kurmuştur. M.Ö.6.yy.da İran’da devlet kuran Persler, M.Ö.543’de
Lidyalıları yenerek Anadolu’ya hakim oldular. Yunanistan’ın kuzeyinde
Makedonya’dan gelen İskender, M.Ö.334’de Persleri yenerek Anadolu’ya hakim
oldu. Buradan devam ederek Suriye, Filistin, Mısır, İran ve Hindistan’a kadar
ilerledi, ancak sefer dönüşü öldü. Bu sefer sırasında kültürlerin
karışımından yeni bir kültür anlayışı ortaya çıktı ki buna da Hellenizm denildi. Bundan sonra Anadolu İtalya’da
kurulmuş olan Roma İmp. Egemenliği altına girdi. Kavimler Göçü sonucu
Roma’nın ikiye ayrılmasıyla Doğu Roma yani Bizans, Anadolu’da varlığını
Türklerin gelişine kadar sürdürdü.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME:
|
-
M.Ö.6.yy.dan M.S. 11.yy. Kadar Türkiye’de sırasıyla hakimiyet kuran
devletleri harita üzerinde göstererek söyleyiniz?
-Hellenizm
nedir? Tanımlayınız.
-Romalıların
Anadolu kültürüne katkılarını değerlendiriniz.
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
Coğrafya
dersiyle ilgili harita bilgisi. Türk Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili Sözlük
bilgisi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
|
DERS PLANI
DERSİN
ADI
|
TARİH
|
|
SINIF
|
9
|
|
ÜNİTE
|
ÜNİTE
2: ESKİ ÇAĞLARDA TÜRKİYE ve ÇEVRESİ
|
|
KONU
|
B: Eskiçağlarda
Türkiye’nin Çevresindeki Kültür ve Medeniyetler;
(Mezopotamya,
Mısır ve Diğer Doğu Akdeniz Medeniyetleri)
|
|
SÜRE
|
80
dk. (2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef
ve Davranışlar.
|
-
Eskiçağlarda Türkiye’nin çevresindeki kültür ve medeniyetlerin özelliklerini
kavrayabilme.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Kültür,
Medeniyet, Uygarlık, Mezopotamya, Mısır, Doğu Akdeniz, Eskiçağ, Anatolia,
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem
ve Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri,
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
-
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
-
Konuyla ilgili kavramların açıklanması.
-
Harita üzerinde açıklamalar yapılması.
-
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
-
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
-
Harita ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
-
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler Arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
Eskiçağlarda Türkiye,
çevresindeki kültür ve medeniyetlerden etkilenmiştir. Bunların başlıcaları;
Mezopotamya, Mısır, Ege ve Yunan, Fenike ve İbrani kültür ve uygarlıklarıdır.
Bu kültürlerde devletler genel olarak Krallar tarafından yönetilmiştir. Çok
tanrılı bir dini özellik vardır. Halk sosyal sınıflara ayrılmıştır. Tarım,
hayvancılık, ticaret, el sanatları, taş ve maden işçiliği, dokumacılık,
başlıca ekonomik faaliyetler ve temel geçim kaynaklarıdır. Bilim ve sanat
oldukça gelişmiştir. Yazı, takvim, matematik, geometri ve aritmetik, tarih,
astronomi, fen ve tıp, mimari, resim ve heykelcilik, felsefe gibi temel buluş
ve bilimsel çalışmalar burada ortaya çıkmış ve dünya uygarlığının temelleri
atılmıştır.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME:
|
-Eskiçağlarda
Türkiye’nin çevresindeki başlıca medeniyet ve kültürleri söyleyerek harita
üzerinde gösteriniz.
-Eskiçağ
medeniyetlerinin Türkiye üzerindeki etkilerini değerlendiriniz.
-Eskiçağ
medeniyetlerinin devlet yönetim anlayışını belirtiniz.
-Eskiçağ
medeniyetlerinin din anlayışını değerlendiriniz.
-Eskiçağ
medeniyetlerinin bilime olan katkılarını değerlendiriniz.
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
Coğrafya
dersiyle ilgili harita bilgisi. Türk Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili Sözlük
bilgisi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
|
DERS PLANI
DERSİN
ADI
|
TARİH
|
|
SINIF
|
9
|
|
ÜNİTE
|
ÜNİTE
1: TARİH BİLİMİNE GİRİŞ
|
|
KONU
|
B: Zaman ve
Takvim;
1: Takvimin
Ortaya Çıkışı ve Tanımı, 2: Türklerin
Kullandıkları Takvimler.
|
|
SÜRE
|
80
dk. (2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef
ve Davranışlar.
|
Zaman,
Kronoloji ve Takvim kavramlarının tarihi olayları öğrenmedeki önemi bilgisi.
Türklerin
kullandıkları takvimler ve özellikleri bilgisi.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Takvim,
Zaman, Milad, Hicret, Ay Yılı, Güneş Yılı, Çağ, Yüzyıl, Devir,
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem
ve Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri,
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
-
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
-
Konuyla ilgili kavramların açıklanması.
-
Harita üzerinde açıklamalar yapılması.
-
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
-
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
-
Harita ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
-
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler Arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
Zaman soyut bir
kavramdır. İnsanlığın zaman ve mekan kavramlarını idrakiyle ortaya çıkan
zamanı ölçme düşüncesinin ilkçağlardan günümüze kadar belirlediği temel
standart birimler; gün, ay ve yıl’dır. Ay yılını Sümerler, Güneş Yılını ise
Mısırlılar ilk olarak hesaplamıştır. Hicri Takvim ay yılı esasına dayanır ve
Hz. Muhammed’in hicretini başlangıç kabul eder. Miladi Takvim ise güneş yılı
esasına dayanır ve Hz. İsa’nın doğumunu başlangıç kabul eder. Türkler
tarihleri boyunca çeşitli takvimler kullanmışlardır ki bunlar; -12 Hayvanlı
Türk Takvimi, -Hicri Takvim, -Celali Takvim, -Rumi Takvim, -Miladi
Takvim’dir. Güneş Yılı 365, Ay Yılı 354 gündür. İşte bu süreler esas alınarak
zamanı gün, ay, yıl gibi bölümlere ayıran ve belirli bir düzen içinde
sıralayan sistemlere Takvim diyoruz.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME:
|
-
Zaman ve Takvim kavramlarını tartışınız.
-
Ay Yılı esasını açıklayınız.
-
Güneş Yılı esasını açıklayınız.
-
Türklerin kullandıkları takvimleri sıralayarak bunların özelliklerini
belirtiniz.
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
Türk
Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili Sözlük bilgisi. Coğrafya dersiyle ilgili
astronomi bilgisi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
|
Dersin Adı
|
TARİH
|
|
Sınıf
|
9
|
|
Ünite
|
ÜNİTE 1: TARİH BİLİMİNE GİRİŞ
|
|
Konu
|
3: Tarihin Tasnifi; (a.Zamana Göre, b.Mekana Göre, c.Konuya Göre
Sınıflandırma.)4: Tarihin Diğer Bilimlerle Münasebeti.
|
|
Süre
|
80 dk.(2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci Kazanımları;Hedef ve
Davranışlar.
|
>Tarih biliminin
sınıflandırılmasını,bunun özellik
ve yararlarını kavrayabilme.>Tarih biliminin diğer
bilim dalları ile ilişkisini kavrayabilme.
|
|
Ünite Kavramları ve Sembolleri;
|
Tasnif, Sınıflandırma, Mekan,
Paleografya, Filoloji, Epigrafya, Arkeoloji, Kronoloji, Diplomatik, Heraldik,
Nümismatik, Toponomi, İstatistik, Etnoloji, Antropoloji, Felsefe, Sosyoloji…
|
|
Öğretme-Öğrenme,Yöntem ve
Teknikleri:
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Not
Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç ve Gereçler:
|
Ders Kitabı, ÖSS Hazırlık
Kitapları ve Testleri, Sözlük.
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
- Öğretmen tarafından derste
öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin niçin öğrenileceği hakkında ön
bilgi verilmesi.- Konuyla ilgili kavramların açıklanması.- Konunun Öğretmen
tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.- Öğrencilere konuyla ilgili
sorular yöneltilmesi, verilen cevapların değerlendirilerek yanlış bilgi ve
anlamaların düzeltilmesi.- Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve
değerlendirilmesi.- Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.- Harita ve
sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.- Konuyla ilgili örnek test ve soruların
değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
ÖZET:
|
- Varoluşundan günümüze kadar insanlığın yaşadığı tarih bir bütündür.
Ancak bu bütünü bir hamlede ne olduğu gibi inceleyip öğrenebilmek ne de
tamamını öğretebilmek mümkündür. İşte araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak
için Tarih, zaman, mekan ve konulara göre sınıflandırmaya tabi tutulmuş ve
bölümlere ayrılmıştır.- Beşeri bilimlerden her biri mutlaka insanla ilgili
bir konuyu inceler. İnsanın faaliyetlerini, bu faaliyetler sonucu ortaya
çıkan eserleri anlamaya ve açıklamaya çalışır. Öyleyse aynı konunun değişik
yönlerini anlamaya çalışan bilim dallarının birbirleriyle ilişki içinde
olması kadar tabii bir şey düşünülemez. Paleografya, Filoloji, Kronoloji ve
Coğrafya gibi bilim dallarıyla Tarihçi, her gün karşı karşıya gelir. Hatta
çoğu zaman onları bizzat uygulamak zorunda kalır.
|
|
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME:
|
- Tarihin neden sınıflanmaya tabi
tutulduğunu söyleyiniz?- Zamana, Mekana ve Konuya göre sınıflandırmaya
örnekler veriniz?- Tarih biliminin münasebet kurduğu bilim dallarını
belirtiniz?- Kronoloji biliminden tarih araştırmalarında nasıl yararlanırız?-
Konuyla ilgili test soruları ve öğrenci sorularının yanıtlanması.
|
|
Dersin Diğer
Derslerle İlişkisi:
|
- Türk Dili ve Edebiyatı dersiyle
ilgili sözlük ve kavram bilgisi.- Coğrafyanın Tarih bilimine katkısının
değerlendirilmesi.
|
|
Planın Uygulanmasına
İlişkin Açıklamalar:
|
|
DERS PLANI
Dersin Adı
|
TARİH
|
|
Sınıf
|
9
|
|
Ünite
|
ÜNİTE 1: TARİH BİLİMİNE GİRİŞ
|
|
Konu
|
3: Tarihin Tasnifi; (a.Zamana Göre, b.Mekana Göre, c.Konuya Göre
Sınıflandırma.)4: Tarihin Diğer Bilimlerle Münasebeti.
|
|
Süre
|
80 dk.(2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci Kazanımları;Hedef ve
Davranışlar.
|
>Tarih biliminin
sınıflandırılmasını,bunun özellik
ve yararlarını kavrayabilme.>Tarih biliminin diğer
bilim dalları ile ilişkisini kavrayabilme.
|
|
Ünite Kavramları ve Sembolleri;
|
Tasnif, Sınıflandırma, Mekan,
Paleografya, Filoloji, Epigrafya, Arkeoloji, Kronoloji, Diplomatik, Heraldik,
Nümismatik, Toponomi, İstatistik, Etnoloji, Antropoloji, Felsefe, Sosyoloji…
|
|
Öğretme-Öğrenme,Yöntem ve
Teknikleri:
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Not
Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç ve Gereçler:
|
Ders Kitabı, ÖSS Hazırlık
Kitapları ve Testleri, Sözlük.
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
- Öğretmen tarafından derste
öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin niçin öğrenileceği hakkında ön
bilgi verilmesi.- Konuyla ilgili kavramların açıklanması.- Konunun Öğretmen
tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.- Öğrencilere konuyla ilgili
sorular yöneltilmesi, verilen cevapların değerlendirilerek yanlış bilgi ve
anlamaların düzeltilmesi.- Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve
değerlendirilmesi.- Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.- Harita ve
sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.- Konuyla ilgili örnek test ve soruların
değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
ÖZET:
|
- Varoluşundan günümüze kadar insanlığın yaşadığı tarih bir bütündür.
Ancak bu bütünü bir hamlede ne olduğu gibi inceleyip öğrenebilmek ne de
tamamını öğretebilmek mümkündür. İşte araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak
için Tarih, zaman, mekan ve konulara göre sınıflandırmaya tabi tutulmuş ve
bölümlere ayrılmıştır.- Beşeri bilimlerden her biri mutlaka insanla ilgili
bir konuyu inceler. İnsanın faaliyetlerini, bu faaliyetler sonucu ortaya
çıkan eserleri anlamaya ve açıklamaya çalışır. Öyleyse aynı konunun değişik
yönlerini anlamaya çalışan bilim dallarının birbirleriyle ilişki içinde
olması kadar tabii bir şey düşünülemez. Paleografya, Filoloji, Kronoloji ve
Coğrafya gibi bilim dallarıyla Tarihçi, her gün karşı karşıya gelir. Hatta
çoğu zaman onları bizzat uygulamak zorunda kalır.
|
|
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME:
|
- Tarihin neden sınıflanmaya tabi
tutulduğunu söyleyiniz?- Zamana, Mekana ve Konuya göre sınıflandırmaya
örnekler veriniz?- Tarih biliminin münasebet kurduğu bilim dallarını
belirtiniz?- Kronoloji biliminden tarih araştırmalarında nasıl yararlanırız?-
Konuyla ilgili test soruları ve öğrenci sorularının yanıtlanması.
|
|
Dersin Diğer
Derslerle İlişkisi:
|
- Türk Dili ve Edebiyatı dersiyle
ilgili sözlük ve kavram bilgisi.- Coğrafyanın Tarih bilimine katkısının
değerlendirilmesi.
|
|
Planın Uygulanmasına
İlişkin Açıklamalar:
|
|
DERS PLANI
DERS PLANI
DERSİN
ADI
|
TARİH
|
|
SINIF
|
9
|
|
ÜNİTE
|
ÜNİTE
3: TÜRKLERİN TARİH SAHNESİNE ÇIKIŞLARI ve İLK TÜRK DEVLETLERİ
|
|
KONU
|
*Türklerin Tarih
Sahnesine Çıkışı
*Türk Adının
Anlamı
*Türklerin İlk
Anayurdu
*Türklerin Tarih
Boyunca Yayıldıkları Bölgeler
*İskitler
(Sakalar)
*Yazılı Yoklama
ve Değerlendirme.
|
|
SÜRE
|
80
dk. (2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef
ve Davranışlar.
|
-Türklerin
tarih sahnesine çıkışlarıyla ilgili olgu ve olayları kavrayabilme.
-Türk
adının anlamını, Türklerin anayurdunu, tarih boyunca yayıldıkları bölgeleri
ve Sakalarla ilgili olgu ve olayları kavrayabilme.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Orta
Asya, Anayurt, Göç, İskit, Bizans, Çin, İran,
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem
ve Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri,
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
-
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
-
Konuyla ilgili kavramların açıklanması.
-
Harita üzerinde açıklamalar yapılması.
-
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
-
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
-
Harita ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
-
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler Arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
- Türkler tarihin
en eski milletlerindendir. Türk adı genel olarak; doğan, türeyen, çoğalan,
güçlü, kudretli, olgun, anlamında kullanılmıştır. Siyasi olarak ilk
Göktürkler devlet adı olarak kullanmışlardır. Coğrafi bir ad olarak ise ilk
Bizans kaynaklarında Türkhia olarak Orta Asya için kullanılmıştır. Türklerin
ilk anayurtları da Orta Asya olarak kabul edilir. Ancak zamanla çeşitli
nedenlerle Türkler göç ederek Avrupa Kıt’asına kadar yayılmışlardır. Tarihte
önemli rol oynayan ilk Türk topluluğu olarak Sakalar gösterilir.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME:
|
-Türk
adının anlamını söyleyiniz?
-Anayurt’un
sınırlarını harita üzerinde gösteriniz?
-Türklerin
tarih boyunca yayıldıkları bölgeleri harita üzerinde gösteriniz?
-Sakalar
hakkında bilgi veriniz?
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
Coğrafya
dersiyle ilgili harita bilgisi.
Türk
Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili Sözlük bilgisi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
|
BÖLÜM
I
Dersin Adı
|
TARİH – 9.Sınıf
|
|
|
Ünitenin Adı / No
|
İLK VE ORTA ÇAĞLARDA TÜRK DÜNYASI
|
Konu
|
4.ÜNİTE: 4.2.Boylardan
Devlete: Türk Devletlerinde Gücün Meşruiyet Kaynağı, Gücün maddi ve temel
kaynakları, Güç paylaşımı ve yönetim
|
Önerilen Süre
|
80’
|
BÖLÜM
II
Hedefler ve Davranışlar
|
Türk devlet teşkilatı ve Türk hakimiyet anlayışı
hakkında bilgi sahibi olma
Davranışlar :
1. Türk devlet
yapısını meydana getiren unsurları sıralama
2. Devlet
yönetimi ve teşkilat yapısı hakkında bilgi sahibi olma.
|
Ünite Kavramları ve Sembolleri
|
Kut, Kağan,Yabgu, Toy, Oğu, Urug, Boy, Budun, İl,
Onlu Teşkilat
|
Öğretme-Öğrenme-Yöntem ve Teknikleri
|
1.Anlatım
2.Soru-cevap 3. İnceleme 4.Grup Tartışması 5.Bireysel Çalışmalar 6.Tekrarlama
7.Grup
Çalışması 8.Yapılan işi Yorumlama
|
Kullanılan Eğitim Teknolojileri-Araç,
Gereçler ve Kaynakça
|
Ders Kitabı, Etkileşimli tahta. Hazırlık Kitapları,
|
Öğretme-Öğrenme
Etkinlikleri:
Ø Dikkati Çekme
Ø Güdüleme
Ø Gözden Geçirme
Ø Derse Geçiş
Ø Bireysel Öğrenme Etkinlikleri (Ödev, deney, problem,
çözme vb.)
Ø Özet
|
Türk Devletlerinde hükümdarlık alametleri ile ilgili görseller
gösterilerek dikkat çekilir.
Bugün derste neler öğrenecekleri bildirilecek.
Kültür bölgeleri anlatılacak.
Konu genel hatları ile öğretmen tarafından anlatılacak. Konu
içerisinde öğrencilerin dikkatlerinin çekilmesi için zaman zaman sorular
sorulacak. Önemli yerler not ettirilecek.
Konu sonunda bireysel öğrenme etkinliklerinin gerçekleşme
düzeylerinin tespiti için sorular sorulacak. Yanlış cevaplar düzeltilecek.
Doğru cevaplar ise derse katılım ölçeği ile ödüllendirilecek
|
BÖLÜM
III
Ölçme-Değerlendirme
v Bireysel öğrenme etkinliklerine yönelik
Ölçme-Değerlendirme
|
1. Türk toplumunu meydana getiren unsurları küçükten
büyüğe sıralayınız.
2. Türkler’in hakimiyet anlayışında Kut inancının önemi
nedir?
3. Türk devletinde uygulanan ikili teşkilat nedir?
|
Dersin Diğer Derslerle İlişkisi
|
Tarihin Yardımcı Bilim
dalları konusunda Coğrafya,Edebiyat, zümresi ile işbirliği.
|
DERS PLANI
DERSİN
ADI
|
TARİH
|
|
SINIF
|
9
|
|
ÜNİTE
|
İLK
TÜRK DEVLETLERİ
|
|
KONU
|
Göktürkler;
II.Göktürk Devleti,(682-742)
Uygurlar,(744-840)
|
|
SÜRE
|
80
dk. (2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef
ve Davranışlar.
|
Göktürklerle
ilgili belli başlı tarihi olayları kavrayabilme
Uygurlarla
ilgili belli başlı tarihi olayları kavrayabilme
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Orta
Asya, Ötüken, Göktürk Kitabeleri, Kurultay, Ergenekon, İpek Yolu, Maniheizm,
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem
ve Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri,
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
-
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
-
Konuyla ilgili kavramların açıklanması.
-
Harita üzerinde açıklamalar yapılması.
-
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
-
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
-
Harita ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
-
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler Arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
- 682 yılında
Ötüken’i yeniden ele geçiren Kutluk (İlteriş) Kağan 2. kez Göktürk Devletini
kurmuştur. Bu dönemde Bilge Kağan kardeşi Kültigin ve onların yardımcısı
Tonyukuk adına dikilen Abideler Türklerin ilk yazılı belgeleri kabul edilir.
Bütün Orta Asya’da Türk hakimiyeti yeniden sağlanmıştır. Ancak Bilge Kağan’ın
ölümüyle zayıflayan devlet 742 yılında Uygurlar tarafından yıkılmıştır.
- Uygur Devleti
(745-840) merkez Karabalgasun(Ordubalık) olma üzere Kutluğ Bilge Kül Kağan
tarafından kuruldu. Yerleşik hayata geçen ilk Türk Devletidir. Göktanrı
inancı yanında diğer Uzakdoğu dinleri de yayılmıştır. 751 Talas Savaşından
sonra İslamiyetle tanışmışlardır. Kağıt, Matbaa gibi buluşlar Uygurlar
tarafından geliştirilmiş ve daha kullanışlı hale getirilmiştir. Uygur
Alfabesini geliştirmişlerdir. En parlak dönemlerini Böğü Kağan devrinde
yaşayan Uygurlara Kırgızlar son vermiştir.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME:
|
>Göktürklerin
tarihimizdeki yerini belirtiniz.
>Göktürk
Kitabelerinin önemini belirtiniz.
>Uygurların
tarihimizdeki yerini belirtiniz.
>Uygurların
mani dinini kabul etmelerinin sonuçlarını tartışınız.
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
Coğrafya
dersiyle ilgili harita bilgisi.
Türk
Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili Sözlük bilgisi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
|
DERS PLANI
DERSİN ADI
|
TARİH
|
|
SINIF
|
9
|
|
ÜNİTE
|
TÜRKLERİN
TARİH SAHNESİNE ÇIKIŞLARI ve İLK TÜRK DEVLETLERİ
|
|
KONU
|
* İlk Türk
Devletleri *
-Büyük Hun
Devleti (M.Ö.220-216)-Kavimler Göçü, Asya ve Avrupa’nın Yeni Çehresi, Avrupa
Hun Devleti
|
|
SÜRE
|
80 dk. (2
Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef ve
Davranışlar.
|
- Asya Hun
Devletiyle ilgili belli başlı tarihi olayları kavrayabilme.- Kavimler Göçüyle
ilgili olgu ve olayları kavrayabilme.- Avrupa Hun Devletiyle ilgili tarihi
olayları kavrayabilme.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Çin
Seddi, İpek Yolu, Kavim, Göç, Roma imp., Orta Asya, Avrupa, Bizans,
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem ve
Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri,
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
- Öğretmen
tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin niçin
öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
- Konuyla
ilgili kavramların açıklanması.
Harita üzerinde açıklamalar yapılması.
- Konunun
Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
- Konuyla
ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
- Harita
ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
- Konuyla
ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler Arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
- Orta
Asya ‘da bilinen ilk teşkilatlı Türk devletini Hunlar kurdular. Teoman
dağınık Türk boylarını bir araya getirerek devletini kurdu. Mete Han zamanı
Hunların en parlak devri oldu. İlk düzenli Türk orduları kuruldu. Çin
üzerinde üstünlük sağlandı. Ancak Çinlilerin yıkıcı politikaları sonuç verdi
ve önce M.Ö.58’de sonra da M.Ö.48’de Hunlar parçalanarak dağıldılar. Bir
kısmı Çin egemenliğine girerken birkısmı da batıya göç etti.
- Hunların
batıya doğru göçü sırasında Karadenizin kuzeyindeki kavimler de onların
önünden kaçarak Avrupa içlerine girdiler. Böylece kavimler birbirini iterek
yer değiştirdiler. Tarihte bu olaya Kavimler Göçü denir (375).
- Avrupa
kıtasına ulaşan Hun Türkleri burada yeni bir devlet kurdular. Attila
zamanında hem batı ve hem de doğu Roma üzerinde üstünlük sağladılar. Ancak
Attila’nın ölümünden sonra bu üstünlüğü koruyamayıp dağıldılar.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME:
|
- Asya Hun
Devleti nasıl kurulmuştur?
- Mete Han
zamanının önemli gelişmeleri nelerdir?
- Hun
Türkleri neden dağılmışlardır?
- Kavimler
Göçü nedir?
- Attila
kimdir, neler yapmıştır?
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
Coğrafya
dersiyle ilgili harita bilgisi.
Türk Dili
ve Edebiyatı dersiyle ilgili Sözlük bilgisi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
|