Sözleşmeli Öğretmenlik Dosyaları 10.Sınıf Günlük Planlar
DERS PLÂNI
BÖLÜM
I
Dersin Adı
|
TARİH – 10.Sınıf
|
Tarih
|
19. hafta
|
Ünitenin Adı / No
|
BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ
|
Konu
|
4.ÜNİTE: 4.1. Anadolu’nun
Kandilleri, Ahmet Yesevi, Mevlana, Yunus emre, Ahi evran, Hacı Betktaşi Veli
|
Önerilen Süre
|
80’
|
BÖLÜM
II
Hedefler ve Davranışlar
|
Anadolu’da Türk-İslam hayatında etkili olan şahsiyetler hakkında bilgi
sahibi olur.
Davranışlar :
1. Osmanlı eğitim hayatı hakkında bilgi sahibi olur.
2. Osmanlı
yöneticilerini ve devlet görevlilerini öğrenir.
3.Medreselerin
görevini fark eder.
|
Ünite Kavramları ve Sembolleri
|
Tasavvuf, Tekke
|
Öğretme-Öğrenme-Yöntem ve Teknikleri
|
1.Anlatım
2.Soru-cevap 3. İnceleme 4.Grup Tartışması 5.Bireysel Çalışmalar 6.Tekrarlama
7.Grup
Çalışması 8.Yapılan işi Yorumlama
|
Kullanılan Eğitim Teknolojileri-Araç,
Gereçler ve Kaynakça
|
Ders Kitabı, Etkileşimli tahta. Hazırlık Kitapları,
|
Öğretme-Öğrenme
Etkinlikleri:
Ø Dikkati Çekme
Ø Güdüleme
Ø Gözden Geçirme
Ø Derse Geçiş
Ø Bireysel Öğrenme Etkinlikleri (Ödev, deney, problem,
çözme vb.)
Ø Özet
|
Türk İslam düşünce hayatına etki eden kişilerin isimleri söylenerek
dikkat çekilir.
Bugün derste neler öğrenecekleri bildirilecek.
Tasavvufun toplum üzerindeki
etkisinden bahsedilecek
Esnaf teşkilatının dini ve ahlaki hayattaki etkisi anlatılacak.
Konu genel hatları ile öğretmen tarafından anlatılacak.
Konu içerisinde öğrencilerin dikkatlerinin çekilmesi için zaman zaman
sorular sorulacak.
Önemli yerler not ettirilecek.
Konu sonunda bireysel öğrenme etkinliklerinin gerçekleşme
düzeylerinin tespiti için sorular sorulacak. Yanlış cevaplar düzeltilecek.
Doğru cevaplar ise derse katılım ölçeği ile ödüllendirilecek
|
BÖLÜM
III
Ölçme-Değerlendirme
v Bireysel öğrenme etkinliklerine yönelik
Ölçme-Değerlendirme
|
1. Anadolu’da etkili olan İslam alimlerini sıralayınız.
2. Ahilik teşkilatı hakkında bilgi veriniz.
3. Tasavvufta sevgi-aşk-hoşgörü ve edebi açıklayınız.
|
Dersin Diğer Derslerle İlişkisi
|
Tarihin Yardımcı Bilim
dalları konusunda Coğrafya,Edebiyat, zümresi ile işbirliği.
|
DERS PLANI
DERSİN
ADI
|
TARİH
|
|
SINIF
|
10
|
|
ÜNİTE
|
ÜNİTE
1: OSMANLI SİYASİ TARİHİ-1
|
|
KONU
|
F: Fatih ve Fetihler.
1; İstanbul’un Fethi, 2;
Bizans’ı Diriltme Umutlarının Söndürülmesi, 3; Balkanlarda Fetihlerin Devam
Etmesi, 4; Anadolu’da Hakimiyet Mücadelesi, 5; Denizlerde Kazanılan
Başarılar.
|
|
SÜRE
|
80
dk. (2 Ders Saati)
|
|
Öğrenci
Kazanımları;
Hedef
ve Davranışlar.
|
Fatih
Sultan Mehmet (II.) dönemiyle ilgili belli başlı tarihi olayları kavrayabilme.
|
|
Ünite
Kavramları ve Sembolleri;
|
Fatih,
Fetih, Sur, Hakimiyet, Ortodoksluk, Balkanlar ve Rumeli, Siyasal Birlik.
|
|
Öğretme-Öğrenme,
Yöntem
ve Teknikleri:
|
Anlatım,
Soru-Cevap, Tartışma, Not Tutma, Test Çözme, Özet ve Tekrar, ÖSS Testleri.
|
|
Kaynak.Araç
ve Gereçler:
|
Ders
Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık Kitapları ve Testleri,
|
|
ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
|
Sözel-Dilsel:
|
-
Öğretmen tarafından derste öğrenilecek konuların tahtaya yazılarak, neyin
niçin öğrenileceği hakkında ön bilgi verilmesi.
-
Konuyla ilgili kavramların açıklanması.
-
Harita üzerinde açıklamalar yapılması.
-
Konunun Öğretmen tarafından özetlenmesi ve açıklamalar yapılması.
-
Öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilmesi, verilen cevapların
değerlendirilerek yanlış bilgi ve anlamaların düzeltilmesi.
-
Konuyla ilgili bilgilerin tartışılması ve değerlendirilmesi.
-
Anlaşılamayan noktaların tekrar açıklanması.
-
Harita ve sözlük bilgisinin değerlendirilmesi.
-
Konuyla ilgili örnek test ve soruların değerlendirilmesi.
|
Doğacı:
|
||
Sosyal-Kişiler Arası:
|
||
Mantıksal:
|
||
İçsel-Bireysel:
|
||
Görsel-Uzaysal:
|
||
Bedensel:
|
||
ÖZET:
|
Fatih Döneminde
(1451-1481) İstanbul fethedilerek başkent yapıldı. Böylece Bizans imp. Sona
erdi. Ortaçağ sona erdi, Yeniçağ başladı. Osmanlı Devleti Yükselme Dönemine
girdi. Önemli ticaret yolları Osmanlılara geçti. Rumeli de Sırbistan, Mora,
Eflak-Boğdan, Bosna-Hersek ve Arnavutluk’un fethi tamamlandı. Venediklilere
ilk imtiyazlar verildi. Ege adaları ve Otranto fethedildi. Anadolu da; Amasra, Sinop ve
Trabzon ile Karamanoğlu toprakları ele geçirildi. 1473 Otlukbeli Savaşı
kazanılarak Akkoyunlu hükümdarı Uzun Hasan mağlup edildi ve Doğu Anadolu da
egemenlik sağlandı. Anadolu da siyasi birlik ikinci kez sağlandı. Kırım
Fethedildi. Karadeniz bir Türk Gölü haline geldi. Hicaz Yolu meselesi ile
Osmanlı-Memluk ilişkileri gerginleşti.
|
|
ÖLÇME
ve DEĞERLENDİRME:
|
-
İstanbul’un fethinin önemini tartışınız.
-
Fatih döneminde Balkanlarda yapılan fetihleri harita üzerinde gösteriniz.
-
Otlukbeli Savaşının nedenlerini tartışınız.
-
Kırım’ın fethinin önemini belirtiniz.
-
Osmanlı – Memluk ilişkilerinin bozulmasının nedenlerini tartışınız.
-
Ortodoksların himaye edilmesini ve Venediklilere imtiyazlar verilmesini tartışınız.
|
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkisi:
|
Türk
Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili Sözlük bilgisi. Coğrafya Dersiyle ilgili
harita bilgisi.
|
|
Planın
Uygulanmasına
İlişkin
Açıklamalar:
|
Dersin
Adı
|
Tarih
10
|
|
Sınıf
|
10
|
|
Ünite
|
2.ÜNİTE: DÜNYA GÜCÜ: OSMANLI DEVLETİ (1453–1600)
|
|
Konu
|
4. Konu: 1. Selim (YAVUZ) Dönemi (1512- 1520)
1. Osmanlı –
Safevi İlişkileri
2. Osmanlı –
Memluk İlişkileri
|
|
Süre
|
||
Kazanımlar
|
8. I. Selim (Yavuz) döneminde Osmanlı Devleti,
Safevi ve Memluk devletleri arasındaki askerî ve siyasi ilişkileri açıklar.
|
|
Etkinlikler
|
-Yavuz Sultan Selimle ilgili biyografi çalışması
yapılacak.
-Yavuz döneminde sadece doğuya sefer düzenlenmesinin
sebepleri neler olabilir?
-Safevi devleti hakkında kısa bilgi verilecek
-Osmanlı – Safevi ilişkilerine değinilecek. Şah Kulu
isyanına değinilecek ve Çaldıran Savaşının sebepleri ve sonuçları
öğrencilerin katılımıyla açıklanacak
|
|
-Osmanlı – Memlük ilişkileri Kuruluştan Yavuz dönemine
kadar açıklanacak
-Öğrencilerin katılımıyla Mısır seferlerinin
sebepleri ve sonuçları açıklanacak.
-Halifeliğin Osmanlı Devletine geçişinin önemi
nedir?
-Bu dönemin siyasi durumunu gösteren harita
çalışması yapılacak
|
||
Değerlendirme
|
1-Çaldıran
savaşının sebep ve sonuçları nelerdir?
2-Osmanlı
Memlük ilişkilerinin bozulmasının sebepleri nelerdir?
3-Mısır seferlerinin sonuçları nelerdir?
4-
Yavuzun doğu politikasının amacını açıklayınız.
|
|
YÖNTEM
VE TEKNİKLER
|
1.Anlatım 2.Soru-cevap 3. İnceleme 4-Tekrarlama 5-.Yapılan işi Yorumlama 6-sunum gösterisi
7- harita okuma
|
|
ARAÇ
VE GEREÇLER
|
Ders Kitabı, Harita, ÖSS Hazırlık
Kitapları ve Testleri, Tarih şeridi,
atlaslar, bilgisayar ve
projeksiyon cihazı, , konuyla ilgili
yayın, CD ler.
|
DERS PLÂNI
BÖLÜM
I
Dersin Adı
|
TARİH – 10.Sınıf
|
Tarih
|
20. hafta
|
Ünitenin Adı / No
|
BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ
|
Konu
|
4.ÜNİTE: 4.2. Osmanlı
devleti’nde askeri sınıf, Osmanlı Medreseleri
|
Önerilen Süre
|
80’
|
BÖLÜM
II
Hedefler ve Davranışlar
|
Osmanlı
Devletinde yönetici sınıfı öğrenir.
Medreseler-Takkelerin
eğitim hayatında etkisini fark eder.
Davranışlar :
1. Osmanlı eğitim hayatı hakkında bilgi sahibi olur.
2. Osmanlı
yöneticilerini ve devlet görevlilerini öğrenir.
3.Medreselerin
görevini fark eder.
|
Ünite Kavramları ve Sembolleri
|
Medrese, Müderris,Kadı, Seyfiye, Kalemiye,
Tebaa(reaya)
|
Öğretme-Öğrenme-Yöntem ve Teknikleri
|
1.Anlatım
2.Soru-cevap 3. İnceleme 4.Grup Tartışması 5.Bireysel Çalışmalar 6.Tekrarlama
7.Grup
Çalışması 8.Yapılan işi Yorumlama
|
Kullanılan Eğitim Teknolojileri-Araç,
Gereçler ve Kaynakça
|
Ders Kitabı, Etkileşimli tahta. Hazırlık Kitapları,
|
Öğretme-Öğrenme
Etkinlikleri:
Ø Dikkati Çekme
Ø Güdüleme
Ø Gözden Geçirme
Ø Derse Geçiş
Ø Bireysel Öğrenme Etkinlikleri (Ödev, deney, problem,
çözme vb.)
Ø Özet
|
Osmanlı’da müderris olma basamaklarından bahsedilerek dikkat çekilir.
Bugün derste neler öğrenecekleri bildirilecek.
Osmanlı eğitim kurumları ve işlevleri hakkında bilgi verilecek
Konu genel hatları ile öğretmen tarafından anlatılacak.
Konu içerisinde öğrencilerin dikkatlerinin çekilmesi için zaman zaman
sorular sorulacak.
Önemli yerler not ettirilecek.
Konu sonunda bireysel öğrenme etkinliklerinin gerçekleşme
düzeylerinin tespiti için sorular sorulacak. Yanlış cevaplar düzeltilecek. Doğru
cevaplar ise derse katılım ölçeği ile ödüllendirilecek
|
BÖLÜM
III
Ölçme-Değerlendirme
v Bireysel öğrenme etkinliklerine yönelik
Ölçme-Değerlendirme
|
1. Orhan Bey döneminde eğitim faaliyetleri hakkında
bilgi veriniz.
2. Osmanlı Devleti’nde yönetici sınıf kaça ayrılır?
Sıralayınız
3. Osmanlı Devleti’nde müderris olma eğitimi nasıl
verilir.?
4. Osmanlı’da medrese seviyeleri hakkında bilgi verini.
|
Dersin Diğer Derslerle İlişkisi
|
Tarihin Yardımcı Bilim
dalları konusunda Coğrafya,Edebiyat, zümresi ile işbirliği.
|
0 yorum:
Yorum Gönder